هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی

معرفی هدایای تبلیغاتی و محصولات چاپی
هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی

معرفی هدایای تبلیغاتی و محصولات چاپی

بسته بندی لباس

بسته بندی لباس 

اولین تصویری که مشتری در هنگام خرید محصولات با آن مواجه می شود، بسته بندی محصول است. تصمیم گیری برای خرید تا حد بسیار زیادی وابسته به تصویر اولیه ای است که برای مشتری از محصول ایجاد می شود. از این رو کیفیت بسته بندی پوشاک نقش زیادی در فرایند فروش دارد.

در حال حاضر بسته بندی لباس به یکی از اصول بسیار مهم در بازاریابی مناسب آن تبدیل شده است. علاوه بر آن افراد تمایل زیادی به خریدهای اینترنتی و آنلاین پیدا کردند و سعی می‌کنند بیشتر لوازم مورد نیاز خود و از جمله انواع لباس را از فروشگاه‌های مجازی خرید کنند. با این کار نیازی به صرف کردن وقت در فروشگاه‌های سطح شهر ندارند و به راحتی محصول مورد نظر خود را درب منزل تحویل می‌گیرند.

اما نکته بسیار مهمی که در بسته بندی لباس برای کسب و کارهای آنلاین و حتی حضوری وجود دارد، توجه به نوع بسته بندی است. شاید در گذشته کیفیت محصول، تنها مسئله مورد نظر خریداران بود. اما در حال حاضر کیفیت معنای گسترده‌تری پیدا کرده است. یکی از این مفاهیم نیز، توجه به نوع بسته بندی و بالا بودن کیفیت آن است.

در این مطلب میخواهیم شما را به طور کامل با اهمیت، لزوم و چگونگی استفاده از روش های مختلف بسته بندی لباس و پوشاک آشنا کرده و به بررسی اصول مهم در بسته بندی انواع لباس‌ در فروش آنلاین و حضوری بپردازیم.

حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید، چرا که در ادامه مطلب، با کلی اطلاعات درجه یک و راهکارهای جذاب در خدمت شما هستیم…

تصمیم گیری برای خرید تا حد بسیار زیادی وابسته به تصویر اولیه ای است که برای مشتری از محصول ایجاد می شود.

همه چیز در مورد بسته بندی لباس و پوشاک

آمارهایی از اهمیت بسته بندی لباس

شاید تصور کنید که تنها فاکتور مهم برای جذب مشتریان به سمت برند شما، بالا بردن کیفیت خود محصول است؛ اما اشتباه می‌کنید. در حال حاضر بسته بندی مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. آماری توسط موسسه ورونیکا صورت گرفته و اهمیت این مسئله را به خوبی نشان می‌دهد. در این آمار آمده است که:

52 درصد از خریداران محصولات به سمت محصولی با بسته بندی با کیفیت بهتر و متمایز تمایل دارند.

90 درصد از خریداران بعد از خرید محصول به صورت حضوری و آنلاین نیز به یک بسته بندی و کیف برای حمل مناسب آن دارند.

74 درصد از خریداران محصولات مختلف در گروه سنی 18 تا 25 سال قرار دارند و علاقه دارند که در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از خرید خود به نمایش بگذارند.

 فواید بسته بندی لباس چه مواردی هستند؟

packaging

نکته جالب‌تر اینکه اگر برای لباس مورد نظر، یک بسته بندی منحصر به فرد، خاص و امن در نظر بگیرید، می‌توانید به موفقیت خود در میان رقبا اطمینان داشته باشید. علاوه بر آن این کار راهی برای فروش بیشتر محصولات، رضایت مشتریان و روشی آسان برای تبلیغ محصول شما است.

https://a-brand.ir/%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%84%d8%a8%d8%a7%d8%b3/

بسته ­بندی برای حفظ محصولات در مقابل آلودگی، صدمات ناشی از حمل و نقل و انبار کردن صورت می گیرد.

بسته ­بندی، روشی جذاب برای انتقال پیام محصول به مشتریان و تاثیرگذاری بر تصمیم­ گیری آن­ها در هنگام خرید است.

مواد به کار رفته در یک بسته بندی، حاوی پیامی خاص از هویت، کیفیت و قیمت کالا هستند.

در فروشگاه­ هایی که خریدار با قفسه­ و رگال­ ها به طور مستقیم سر و کار دارد، بسته ­بندی پوشاک، مانند فروشنده­ ای است که در قفسه قرار گرفته است و درباره کالا صحبت می کند.

بسته بندی پوشاک کمک می کند که کالاهای نسبتا مشابه از یکدیگر تشخیص داده شوند.

افراد طبق عادت معمولا محصولات یک برند را خریداری می ­کنند؛ به خصوص زمانی که مصرف ­کننده برندی را پیدا کند که نیازهای وی را برطرف کند. بسته بندی یکی از عواملی است که به برقراری ارتباط مصرف کننده با یک برند خاص کمک می کند.

 خوب، تا به اینجا با فواید و کلیات بسته بندی پوشاک آشنا شدیم، اما بسته بندی به چه منظور و هدفی انجام میشود؟

اهداف اصلی در بسته بندی پوشاک

clothes packaging

سه هدف اصلی بسته بندی پوشاک، شامل موارد زیر می شود:

ارایه­ کالا به نحوی که نتیجه­ آن افزایش فروش باشد.

فروش کالا به طریقی که سود حاصله افزایش پیدا کند.

کلیه نیازها را بر طرف کند و برای مصرف مناسب باشد.

 هزینه بسته ­بندی چقدر است؟

هزینه های بسته بندی، بخش زیادی از هزینه های تولید را به خود اختصاص می دهد. بنابراین کاهش این هزینه ها بسیار مهم است. در حال حاضر سعی می کنند که عملکردهای بسته بندی را توسعه دهند تا از این طریق، حجم مواد مورد نیاز، هزینه های تامین تجهیزات و منابع کاری کاهش یابد.

هزینه های بسته بندی شامل: نیروی کار، تجهیزات و هزینه تهیه مواد می شود. حدود ۹ درصد از هزینه هر محصول، متعلق به هزینه بسته بندی آن است و بین ۱۵ تا ۵۰ درصد قیمت فروش محصول را تشکیل می دهد.

در بسیاری از مواقع تمام هزینه اختصاص یافته به بسته ­بندی، مورد استفاده قرار نمی گیرد. اغلب، این موضوع به علت نبود آگاهی از این مورد است که تغییر در روش ­های خرید پوشاک، باعث عوض شدن روش­ های فروش می­ شود.

 انواع بسته ­بندی پوشاک

پوشاک نیاز به دو نوع بسته بندی دارند:

بسته ­بندی پوشاک برای خرده ­فروشی

بسته بندی پکیج محصولات به صورت عمده جهت ارسال به خرده فروش

 این روش­ ها را می ­توان در پنج گروه، تقسیم بندی کرد:

بسته ­بندی برای فروشگاه ­های زنجیره­ ای

بسته ­بندی به نحوی که مشتری بتواند خودش جنس را انتخاب کند

بسته ­بندی به نحوی که جنس با کمک فروشنده به فروش برسد

بسته ­بندی کلی یا حمل و نقلی، برای اجناسی که بدون بسته­ بندی به فروش می­ رسند (مانند جوراب یا لباس زیر)؛

بسته ­بندی کلی یا حمل و نقلی برای اجناسی که به صورت تکی به فروش می ­رسند (مانند کفش و پیراهن)

 سه گروه اول، شامل بسته ­بندی­ های تکی یا نمایشی می ­شوند، یعنی بسته ­بندی ­هایی که در آن ها پوشاک، به همان صورت و درون بسته ­بندی به دست خریدار می ­رسند.

دو گروه بعدی شامل تعدادی از بسته ­های تکی و یا به طور عمده، مثلا ۶ یا ۱۲ تایی می ­شوند. در این نوع بسته­ بندی، کالایی را که بدون بسته بندی در معرض نمایش گذاشته اند، پس از فروش مجددا درون بسته ­بندی قرار می­ دهند؛ به عنوان مثال: کاورهای مخصوص نگهداری و حمل کت و شلوار. این نوع بسته ­بندی اگر متناسب با اندازه لباس طراحی شود، در خانه نیز می ­تواند برای نگهداری پوشاک مورد استفاده قرار گیرد.

بسته بندی پوشاک با توجه به نحوه فروش

پوشاک از طریق نمایش روی قفسه و یا از پشت پیشخوان، برحسب این که بازار فروش کدام را بپذیرد، به فروش می ­رسند.

الف) لباس ­هایی که روی قفسه به فروش می ­رسند

لباس­ ها نباید دارای چروک و چین ­خورده باشند.

باید با همان تازگی کارخانه ­ای در فروشگاه­ ها به نمایش در آیند.

لباس قبل از به نمایش در آمدن، اتو نشود. لباسی که دوباره اتوکاری و پرس­ کاری شود، همان ظاهر پس از تولید را ندارد.

در هنگام حمل و نقل، انبار شدن و آویزان کردن، لباس ها به شکلی طبیعی که برای آن­ها مشخص شده حفظ شوند.  این کار را می ­توان با حمل لباس ­ها روی قفسه­ های متحرک یا توسط جا به ­جایی آن­ ها درون وسایل نقلیه­ قفسه ­بندی انجام داد. باید لباس ها در مقابل لک و خاک ­آلود شدن محافظت شوند. می توان با کاورهایی که از مواد مناسب مانند PVC تهیه شده­ اند، قفسه­ ها را پوشاند. لباس­ ها در حین حمل ­و نقل باید هر کدام به کاورهای سرتاسری ( معمولا از جنس پلی ­اتیلن) مجهز باشند.

garment packaging


ب‌) لباس­ هایی که درون جعبه بسته­ بندی می ­شوند

هنگامی که راهی جز گذاشتن لباس ­ها درون جعبه وجود ندارد، باید دقت بیشتری به کار برد. مواد مورد استفاده و روش بسته­ بندی باید مورد توجه قرار گیرند و از تجهیزاتی که از چروک شدن لباس جلوگیری می­ کنند، استفاده شود.

جلوگیری از چروک شدن بیش از حد لباس ­ها در بسته بندی پوشاک

جنس مواد استفاده شده در لباس؛ راه ­حل این است که لباس­ ها را قبل از حمل و نقل، بسته ­بندی و تا حد امکان کم ­تر تا کنیم. تعداد لباس ها نیز باید در حدی باشد که سنگینی بیش از حدی به لباس وارد نشود.

لباس ­هایی که در حالت مرطوب تا شده و بعد تحت فشار نیز قرار گیرند، چروک می ­شوند و چروک آن­ ها ثابت می­ ماند. لباس­ ها را باید قبل از تا کردن، به طور کامل هوادهی کرد یا این­ که آن­ ها را در دمایی نگه داشت که کاملا خشک شوند.

تا کردن لباس ­ها نباید به گونه ­ای باشد که صرفا در جعبه قرار گیرند. بلکه باید ­به صورتی باشد که پس از آویزان کردن، چروک­ های ناشی از تا، محو شود. تاشدگی ­های ضربدری این ویژگی را ندارند. پس از تعیین نوع تا کردن باید جعبه ای متناسب با آن را انتخاب کرد.

نباید از جعبه ­های خیلی کوچک یا بزرگ استفاده شود. استفاده از جعبه­ های خیلی کوچک معمولا نتیجه­ این طرز فکر است که فشردگی لباس­ در جعبه، از حرکت آن­ که موجب چروک شدن می­ شود، جلوگیری می کند. در حالی که فشار بیش از حد، چروک­ های بیشتری تولید می ­کند.

packaging


مقواهای تا شده که مانع حرکت لباس­ ها می­ شوند و کاغذهای زرورقی می ­توانند تا حدودی از دوام چروک ­ها جلوگیری کنند.

استفاده از فیلم پلی ­اتیلن برای نمایش، محافظت و یا پوششی برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و کاهش چروک است. در بسته بندی بالنی، لایه هوای درون کیسه ­های پلی ­اتیلنی، از اعمال وزن روی لباس جلوگیری می ­کند. البته باید دو نکته را مدنظر داشت:

وزن فیلم ( حداقل ۱۲۰ ) باید برای مقابله با وزن لباس کافی باشد. هر چه این مقدار بیش ­تر باشد، هوای حبس شده بیش ­تر، و صاف شدن لباس پس از اعمال فشار راحت ­تر انجام می­ شود.

در کیسه ­های بسته ­ها باید محکم باشد، اما لازم نیست که در مقابل عبور هوا مقاوم باشد. یکی از بهترین روش­ های بستن کیسه، پیچاندن بالای آن تا نزدیک لباس است. اضافی کیسه به شکل کلاهک در می ­آید و با نوار بسته می ­شود. روش بهتر، استفاده از دستگاه حرارتی است که یک باره تمام پهنای کیسه را مسدود کند. البته باید مطمئن شد که هوای درون کیسه در اثر فشار دست اپراتور خارج نشود.

 


ج) پوشاکی که از پشت پیشخوان به فروش می­ رسند

بعضی پوشاک، بدون بسته ­بندی یا خارج از بسته ­بندی به نمایش در می­ آیند؛ مانند جوراب­، روسری، کلاه­ و غیره. برخی از لباس­ ها نیز فقط بسته­ بندی اولیه می­ شوند و ممکن است در فروشگاه ­های سلف سرویس به فروش برسند. پوشاک بدون بسته ­بندی، مشکلات و نیازهای مشابهی با پوشاک قفسه ­ای دارد.

پوشاکی که بسته ­بندی اولیه دارند و از پشت پیشخوان به فروش می ­رسند به این علت که مشتری می­ تواند از مسئول فروش سوال­ بپرسد، روش نمایش محصول و دادن اطلاعات در مورد آن ­ها زیاد مهم نیست.

سه نوع بسته ­بندی برای پوشاکی که از پشت پیشخوان به فروش می رسند، وجود دارد که هرکدام دارای انواع یا مواد مختلفی هستند:

جعبه ­های سخت و محکم: این جعبه ­ها ممکن است توسط کاغذ پوشانده شوند، یا از مقواهای آستردار و یا چاپ شده که به تکه­ های مختلف بریده و به صورت ساده یا تزیینی مونتاژ می شوند، ساخته شده باشد. این جعبه ها، فضای زیادی اشغال می­ کنند. جنس برخی از آن­ ها از مقوای کاهی است که با وجود استحکام زیاد، شکننده هستند. سایر انواع مقواهایی که به اندازه کافی محکم هستند، استفاده و قابلیت انعطاف بیش ­تری دارند.

کارتن های تاشو ( کارتن های مونتاژ شده ): این کارتن ها به صورت با تلق، بدون تلق، چاپ شده یا چاپ نشده و یک تکه یا دو تکه هستند. انواع دو تکه دارای برش، تاشدگی و دستگیره هایی برای بلند کردن هستند.

بسته های شفاف: این بسته ها به صورت کیسه ساخته شده از فیلم های قابل انعطاف هستند. علاوه بر فیلم های سلولزی بازیافت شده، فیلم های قابل انعطاف و شفاف دیگری نیز وجود دارد. پلی اتیلن به صورت کیسه برای بسیاری از لباس ها جهت نمایش پوشاک استفاده می شود. بسته های بالنی نیز برای بسته بندی فله، انبوه و کاورهای کامل یا نیمه کامل ( نیم تنه ای ) برای پوشاک قفسه ای استفاده می شوند.

packaging


فیلم های پلاستیکی گرد و خاک را جذب می کنند. گرد و خاک روی کیسه ممکن است هنگام جا به جایی، به درون آن منتقل شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه شود، وضوح کالا است. به عنوان مثال در کالاهایی مانند جوراب زنانه، به علت رنگ بسته، به خوبی نمی توان داخل آن را دید و این مساله ای است که اهمیت زیادی دارد.

تاثیرات پارچه هایی که از نخ و الیاف مصنوعی تهیه می شوند را باید روی پلی اتیلن، مد نظر قرار داد. مثلا نوعی نخ نایلونی به کمک نوعی روغن تولید می شود. لباس تهیه شده از این نخ باید بدون شستشو بسته بندی شود. در غیر این صورت اثر چربی لباس باقی می ماند. این چربی روی پلی اتیلن اثر گذاشته، آن را چسبناک می کند و احتمالا سبب پس دادن و حرکت جوهر چاپ روی فیلم پلی اتیلن می شود.

بسته های بلیستر در انواع مختلف برای بسته بندی پوشاکی مانند روسری و جوراب به کار می روند. معمولا در این نوع بسته بندی، مقوایی به عنوان بستر به کار می رود و نوشته ها، تصاویر، اطلاعات و برخی جزییات مربوط به فروش روی آن چاپ می شود.

 


د) لباس ­هایی که در فروشگاه ­های سلف سرویس توسط مشتری انتخاب می ­شوند

نمایش محصول و دادن اطلاعات در مورد این دسته از لباس ها بسیار ضروری است. به طور کلی، مشتری نیاز دارد که به راحتی و به سرعت متوجه موارد زیر شود:

کالا چیست؟ چه مارکی دارد؟ جنس و نوع آن چیست؟

سایز لباس چیست؟

قیمت آن چقدر است؟ (به ویژه در فروشگاه ­های زنجیره­ ای)

دستورالعمل شستشوی آن چگونه است؟

این اطلاعات می ­تواند روی خود بسته ­بندی، به صورت برچسب در پایین لباس و یا به آن آویخته باشد.

creative-packaging

بسته های مخصوص انبار کالا یا حمل و نقل معمولا ساده ترین و ارزان ترین نوع بسته بندی جعبه های مقوایی هستند. این بسته ها برای بلند کردن بهتر است دستگیره داشته باشند. برای جعبه های بزرگ تر، مقوای فلوت دار (کرکره ای) ارزان تر است و بهتر حمل می شود. این جعبه ها باید همیشه جزو موجودی انبار کارخانه تولیدکننده پوشاک باشند.

بسته های مخصوص انبار کالا یا حمل و نقل معمولا ساده ترین و ارزان ترین نوع بسته بندی جعبه های مقوایی هستند.

 دربندی جعبه ها

انواع زیادی از نوار چسب های مخصوص دربندی وجود دارد. نوع متداول آن از ماده ای چسبناک پوشیده شده که در اثر رطوبت فعال می شود (چسب های آب چسب). انواع نوار چسب های حساس به فشار نیز موجود است.

استفاده از نخ یا ریسمان برای بستن جعبه ممکن است باعث صدمه آن شود. گره نخ یا ریسمان ممکن است باز شود یا بسته را توسط آن بلند کنند؛ این امر سبب پارگی لبه های جعبه و صدمه دیدن محتویات آن می شود.

سیم ها و تسمه های فولادی را نباید برای بستن جعبه مقوایی استفاده کرد.

 روش به معرض نمایش گذاشتن و چیدمان البسه با توجه به بسته بندی

فیلم سلولز اصلاح شده

فیلم های معمولی، قدرت بالایی برای جذب رطوبت دارند. اگر پوشاک بسته بندی شده در معرض رطوبت هستند، بهتر است از فیلم هایی با پوشش ضد رطوبت که دیرتر چروک می شوند، استفاده شود. فیلم های سلولزی به راحتی چروک می شوند. همچنین نوری که به آن ها تابیده می شود، در زوایای زیادی منعکس و باعث خیره شدن مشتریان می شود.

polyethylene film for packaging

فیلم های پلی اتیلن

انواع جدید آن ها، با جلا و براقیت بالایی که دارند، می توانند همان تاثیر فیلم های سلولزی را برای مشتریان به وجود آورند. باید بسته هایی که در آن ها فیلم پلی اتیلن به کار رفته را طوری چید که انعکاس نور، منطبق بر زاویه دید مشتری نباشد.

در فروشگاه های سلف سرویس، در بسته هایی که از پلی اتیلن تهیه شده، سیل می شود. زمانی که مشتری علاوه بر دیدن بسته، علاقمند به باز کردن آن نیز باشد، سیل کردن بسته، ممکن است عامل منع خرید و کاهش فروش شود. در این موارد، طرح بسته باید به گونه ای باشد که مشتری بتواند کالا را لمس کند.

 بسته بندی پوشاک بعد از فروش

از موارد دیگری که تولیدکنندگان پوشاک به آن باید بپردازند، بسته بندی پوشاک خریداری شده است. اکثر خرده فروشان بسته هایی را برای این منظور، تدارک می بینند. این بسته ها می تواند از کاغذ یا مقوا، یا ترکیبی از این دو باشد. اما اغلب سایز مناسبی برای پوشاک ندارند، لباس به درستی درون بسته قرار نمی گیرد و فروشنده ناگزیر می شود آن را تا کند.

می توان با یک بسته بندی با کیفیت که دقیقا برای پوشاک مورد نظر طراحی شده و دارای آویز (چوب لباسی) است، رضایت مشتریان را تامین کرد. طراحی بسته بندی خوب، سبب می شود که «تازگی کارخانه ای» لباس حفظ شود. همچنین مشتری بسته بندی را برای استفاده مستمر به کار خواهد برد.

حال که با کلیات بسته بندی آشنا شدید، میخواهیم به سراغ راهکارهای مختلف و موارد مهمی که در دسته بندی باید به آنها توجه کنید بپردازیم.

نکات و موارد مهمی که در بسته بندی پوشاک باید به آنها دقت کنید!

مشتریان در بسته بندی به دنبال سه عامل هستند که هر سه آن ها باید مورد توجه قرار گیرند:

سهولت استفاده از بسته بندی

فهرستی از اطلاعات کامل و شفاف درباره محصول

ارایه دیدی روشن و واضح از محصول

مشخصات کلی بسته­ ها نشان­ دهند­ه منشا و کیفیت محصول است؛ در صورتی­ که بسته­ ها نشان دهنده­ کیفیت بالا باشند در این صورت محصول مورد نظر از نظر مصرف­ کننده کیفیت بالایی دارد.

چهار عنصر مهم در بسته ­بندی بر تصمیم­ گیری هنگام خرید تأثیر می­ گذارند که می­ توان آن­ ها را به دو گروه تقسیم کرد: عناصر بصری و عناصر اطلاعاتی.

عناصر بصری شامل: تصاویر، سایز و شکل بسته­ است که بیش­تر روی تصمیم خریدار تاثیر می گذارند.

عناصر اطلاعاتی، مربوط به ارایه­ اطلاعات در محصول است که بر شناخت خریدار اثر می­ گذارد.